Miten saada tuloksia kuntosalilla?

mitensaadatuloksiasalilla.lihasmassankasvatus

Mietitkö, että miksi et kehity, vaikka treenaat monta kertaa viikossa? Syöt mielestäsi oikein, mutta silti lihas ei kasva? Näiden vinkkien avulla kehityksestä tulee nousujohteista ja turha stressaaminen jää pois!

Pyri proggressiivisuuteen treeneissä

Proggressiivisuudesta puhutaan paljon, mutta mitä se oikeasti on? Proggressiivisuus on sitä, että treeneissä pyritään nostamaan joko kuormaa tai toistoja viikko viikolta. Jos teet vaikka kyykkyä tällä viikolla 12 toistoa 50 kilolla, niin lisää tankoon seuraavalla viikolla 5 kiloa ja pyri tekemään sillä sama toistomäärä. Proggressiivisuuden avulla lihakset saavat uutta ärsykettä joka viikko.

Päivitä treeniohjelmaa säännöllisesti

Lihakset ovat yllättävän fiksuja ja sen vuoksi ne kaipaavat säännöllistä vaihtelua treeniin, ihan kuin mielikin. Treeniohjelma kannattaa päivittää viimeistään kolmen kuukauden noudattamisen jälkeen. Eri lihasryhmien kehittäminen vaatii kärsivällisyyttä ja voit vaihtaa myös lihasryhmien painotusta treeniohjelman päivityksen yhteydessä.

lihasmassankasvatus.ruokavalio.kuntosali

Panosta palautumiseen ja lepoon

Yhtä tärkeää on myös levätä tarpeeksi, mutta miten se käytännössä onnistuu? Treeneistä on hyvä pitää kevennetty viikko 4-5 viikon välein. Tauko on yksilöllinen ja se selviää kuulostelemalla omaa kroppaa ja tarkastelemalla treenien tehoa. Lepopäiviä on hyvä pitää myös treeniviikoilla ja treenata kannattaa maksimissaan kaksi tai kolme päivää putkeen ja pitää sitten lepopäivä. Lihakset kasvavat levossa, joten panosta laadukkaaseen yöuneen, jonka kesto on 7-10 tuntia. Paljon treenaavalla unen tarve lisääntyy. Kehoa kannattaa huoltaa venyttelyllä, rullailulla ja hieronnalla. Elastiset ja hyvinvoivat lihakset ehkäisevät myös tapaturmia.

Tuloksia ruokavalion avulla

Vatsalihakset tehdään keittiössä. Ilman oikein suunniteltua ruokavaliota tuloksista on turha haaveilla. Kovalla treenillä ei ole mitään merkitystä, jos lihakset eivät saa niiden tarvitsemaa ravintoa. Lihasta kasvattaessa saa syödä yllättävän paljon ja arjen muu aktiivisuus lisää tarvetta entisestään.

ruokavalio.lihasmassankasvatus.salitreeni

Aseta itsellesi tavoitteita ja muista olla itsellesi armollinen

Aseta itsellesi realistisia tavoitteita. Ne voivat olla esimerkiksi kehittää kolmen kuukauden treenijakson aikana pakaroita, takareisiä ja selkää tai se voi olla pudottaa painoa 3 kiloa 6 viikon aikana. Tulokset eivät synny hetkessä ja liian tiukat säännöt usein vain latistavat motivaation. Jos kroppa on väsynyt niin pidä yksi lepopäivä ja mene sitten vasta treenaamaan, ehdit salille kyllä! Jos et heti saavuta tavoitetta, niin älä soimaa itseäsi, se ei ole epäonnistumista, sen sijaan opit taas uutta itsestäsi!

Tulosten saavuttamisessa määrää tärkeämpää on laatu. Tasapaino treenin, ravinnon ja levon ympärille löytyy vain kokeilemalla, mutta tietyt perusasiat on hyvä pitää mielessä. Pääset turvallisesti ja tehokkaasti alkuun tulosten tavoittelussa Kesäkuntoon tai Henkilökohtaisen etävalmennuksen avulla.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *